Svar: Flaskegivning liggende

7. januar 2024

Alder:
2 mdr.

Kære førstegangsmor

Tak for dit brev - og også godt nytår til jeres lille familie:)

Det er rigtigt godt, du skriver - ro på :) Og stort tillykke med den lille dreng.

Ja, det er helt okay, at du giver din dreng flaske liggende. Det er vigtigt, at han får sin mælk, og det er også vigtigt for både dig og ham, at måltiderne forbindes med noget trygt, dejligt og rart. Det lyder som om, at det gør en stor forskel hos jer, at han nogle gange kan få sin flaske liggende ved siden af dig eller i sin lift - hvorefter han måske sover videre:)

Når det så er sagt, så er der dog især to ting, som du skal være opmærksom på:)

1) Det er vigtigt, at din dreng ikke ligger helt fladt, når han drikker sin flaske. Hvis han ligger fladt, så kan mælken fra flasken strømme ind i mellemøret, hvilket skaber et miljø, der er mere modtageligt for bakterievækst og infektioner. Når du holder ham let oprejst under flaskegivning, så mindskes risikoen således for mellemørebetændelser.

Det betyder dog ikke, at du behøver tage ham op eller have ham mere eller mindre siddende i din arm. Du kan godt hæve hovedenden af f.eks. hans lift ved at komme en lille pude eller et håndklæde under madrassen, så hovedenden hæves en smule. Eller du kan stille liften lidt eleveret. Generelt bør en elevering på ca. 30 grader være nok til at reducere risikoen for at der komme mælk i mellemøret. Du kan også ligge ham på en lille pude eller måske på ammepuden, hvis du har en sådan - så bliver den stadig brugt:)

2) Det er, som du selv er opmærksom på, vigtigt, at han ikke ligger alene med sin flaske, men at du er der, holder ham i hånden og giver ham kontakt undervejs. Tilknytningen mellem forældre ...

Annonce

... og børn styrkes gennem fysisk kontakt og nærhed. At holde barnet i sin favn vil bidrage til denne forbindelse, samtidig med at det ofte giver barnet en følelse af sikkerhed, trøst og ro at være i mors eller fars favn. Når man holder barnet tæt, er man ofte mere opmærksom på barnets behov, og man reagerer ofte hurtigere på netop barnets behov - altsammen vigtigt for kontakten og realtionen mellem forældre og barn.

Men, det betyder igen ikke, at du ikke stadig kan give din dreng masser af nærhed og tæt kontakt, selvom han nogle gange får sin flaske liggende ved siden af dig. Nogle gange fungerer flaskegivningen langt bedre på denne måde, og det kan f.eks. være bekvemt om natten, hvor han kan vågne, få sin flaske og derefter sover videre - og du også kan komme hurtigt tilbage i søvnen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Nærhed, tæt kontakt og følelsesmæssig tilknytning skabes ikke kun under flaskegivning, men ud af den måde du generelt møder din dreng på og er sammen med ham på:) At være en god mor handler om den kærlige, nærværende og støttende tilgang, man har til sit barn i alle aspekter af pleje og samvær.

Du lyder til at være en meget opmærksom og kærlig mor, der naturligt ønsker det bedste for sin dreng. Og lige nu er det rigtig godt, at du giver ham flasken på den måde, som gør, at han får sin mælk, og jeres måltider forløber stille og roligt og rart for jer begge - også selvom det betyder, at han får sin mælk liggende. Du kan sagtens give ham den nærhed og tætte kontakt, som han behøver, imellem måltiderne:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også kan give dig lidt ro med på vejen. Stort knus her fra, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S